Setelah menulis dan menghuraikan definisi, faktor,
kesan dan cara mengatasi stress, dapat saya simpulkan bahawa stress adalah satu
gejala yang diundang sendiri oleh kita. Stress sememangnya wujud dalam diri
setiap manusia, bezanya adalah bagaimana seseorang itu mengawal, mengatasi dan
mencari jalan keluar supaya gejala stress ini tidak memudaratkan diri sendiri
ataupun orang lain yang berada disekeliling kita. Melalui pembacaan saya,
stress mampu membimbing kita untuk jadi gembira sekiranya kita menerima sesuatu
bebanan itu dalam bentuk yang positif, bahkan stress juga boleh memudaratkan
diri kita samada dari segi fizikal, mental, emosi dan perbuatan sekiranya kita
tidak tahu untuk mengawal dan menanganinya secara negatif.
Stress disebut sebagai tekanan dalam Bahasa Malaysia
iaitu sesuatu bebanan perasaan yang tidak mampu ditangani dengan baik. Sebenarnya
stress yang kita hadapi boleh ditangani supaya ianya berakhir dengan baik. Tetapi
kerana manusia ini kadang-kadang bersikap gopoh dan beremosi, maka stress tidak
dapat dikawal dan memudaratkan dirinya sendiri. Emosi pula diistilahkan sebagai
perasaan yang kuat yang dihalakan kepada sesuatu benda atau seseorang. Apabila seseorang
itu beremosi, dia tidak dapal mengawal system akalnya untuk berfikir secara
waras. Apa sahaja tindakannya pada ketika itu adalah diluar kawalannya. Oleh kerana
itu, orang yang kuat beremosi ini, dia tidak mampu untuk mengawal stress. Menjadi
satu kerugian bagi orang yang kurang sabar dan kuat beremosi ini. Kesan yang
paling ketara ialah, mereka seperti ini kurang mendapat tempat dihati rakan-rakan,
mendapat cemuhan dikalangan masyarakat dan dijauhi dari nikmat rezeki.
Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan
stress kepada manusia, khasnya kepada guru-guru. Guru adalah kerjaya yang
mulia. Kerjaya guru juga menuntut sepenuh komitmen dari insan yang bergelar
guru. Profesion keguruan menuntut kita untuk sentiasa mengawal emosi, supaya
kita mampu menahan nafsu amarah apabila berhadapan dengan murid-murid yang
pelbagai karenah, yang kadang-kadang ibu bapa sendiri tidah dapat untuk
menanganinya. Guru juga terpaksa melayan karenah-karenah ibu bapa yang bermacam
ragam. Ibu bapa sekarang menganggap dan menyerahkan sepenuhnya anak-anak mereka
kepada guru, bukan hanya untuk diajar, malah untuk dididik sedangkan ibubapa
leka untuk mencari rezeki sehingga mengabaikan keperluan anak-anak. Ibu bapa juga
ada yang menjadikan sekolah sebagai tempat untuk mendidik anak-anak mereka
sepenuhnya. Seharusnya ibu bapa kena juga fikir bahawa guru bukanlah pengasuh
untuk mengasuh sepenuhnya anak-anak mereka. Sepatutnya tugasan mendidik itu
dibahagikan sama rata antara ibu, bapa dan guru. Jika di sekolah, guru telah
menjalankan tanggungjawabnya, sepatutnya tugasan mendidik di rumah, menjadi
tanggungjawab ibu bapa pula untuk mendidik anak-anak mereka. Apabila terlalu
banyak karenah untuk dilayan, dengan masalah yang sedia ada, pastinya ianya
akan menjadi bebanan kepada guru. Bayangkan jika pada masa yang sama, guru
tersebut juga mempunyai masalah di rumah, pastinya guru itu tidak mampu untuk
mengawal bebanan rasa tersebut dan akan melepaskannya kepada murid-murid. Tidak
semena-mena, murid akan terkena tempias kerana guru tersebut telah mengatasi
stressnya secara negatif.
Selain melayan karenah anak murid dan
penjaga, guru juga terpaksa mengendalikan dan memenuhi kehendak pentadbir dan
organisasi pendidikan. Semakin pesat kemajuan ke arah negara maju, semakin
berkembang sistem pendidikan di Malaysia dan semakin tinggi permintaan dan harapan
terhadap bidang ini. Pelbagai pendedakatan telah dibangunkan untuk menjadikan
bidang pendidikan di Malaysia setanding dengan bidang pendidikan di
negara-negara maju yang lain. Sebagai pelaksana, guru-guru adalah golongan yang
dipertanggungjawabkan supaya setiap dasar yang digubal ini menjadi nyata dan Berjaya.
Hakikatnya guru telah dibebani dengan pelbagai tugasan yang diluar bidangnya
iaitu focus terhadap pengajaran dan pembelajaran (PdP) samada di dalam bilik
darjah mahupun di luar bilik darjah. Selagai proses PdP, dilangsungkan, tidak
kira dimana sahaja dan asalkan murid itu memperoleh apa yang diajar, ianya
sudah cukup berjaya bagi seorang guru,walau apa jua metod atau pendekatan yang
digunakan.
Pihak kementerian mengharapkan guru-guru
sekarang menguasai ICT, iaitu kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi. Berbagai
kemudahan telah disediakan, namun ianya masih tidak mampu menampung dan
memudahkan kerja guru, bahkan ianya semakin memberi tekanan kepada seseorang
guru. Pada tahun 2011, dimana KSSR telah bermula dengan kaedah Pentaksiran
Berasaskan Sekolah ( PBS ) telah diperkenalkan menggantikan peperiksaan. Pada masa
yang sama, setiap perekodan bagi PBS ini hendaklah dimasukkan ke dalam portal
kementerian bagi tujuan penilaian tahap penguasaan murid bagi setiap evidens
yang telah dikendalikan oleh guru mata pelajaran. Ianya juga hendaklah
sentaiasa diakses untuk kemasukan data untuk dipantau samada dasar ini
dilaksanakan dengan baik atau tidak. Namun setelah hamper setahun, dasar ini
mula mendapat kritikan yang hebat dikalangan pelaksannya iaitu guru kerana
merasakan ianya adalah suatu bebanan bilamana guru tidak dapat mengakses portal
tersebut kerana kesesakan yang dialami. Malah ada juga guru yang merungut di
laman-laman sosial kerana masalah ini. Masalah ini juga telah diajukan kepada
NUTP dan pihak kementerian sendiri. Namun masih menemui jalan buntu. Akhirnya setelah
diasak dan diberi tekanan oleh guru-guru, sistem online PBS telah dimansuhkan
dan ditukarkan kepada sistem offline. Bayangkan begitu ramai guru yang merasai
tekanan ini telah mula bersuara, akhirnya ianya membuahkan hasil.
Terdapat pelabagai cara untuk mengatasi
stress dikalangan guru. Antaranya ialah sebagai umat Islam, hendaklah sentiasa
mengingati Allah SWT. Dengan mengingati Allah, jiwa akan menjadi tenang dan
rasa bersyukur. Jika hati walang dan dirundum duka, segeralah memohon keampunan
kepadaNya, menjadikan solat lima waktu sebagai salah satu cara untuk
mendekatkan diri dengan Allah. Selain itu, umat Islam juga digalakkan untuk
membaca Al-Quran dan memahami serta mengamalkannya. Al-Quran mengandungi
pelbagai tatacara dan peraturan dalam hidup. Dengan mengamalkan Al-Quran, jiwa
kita akan sentiasa hidup dan tenang. Selain itu, berdoalah kepadaNya supaya
dijaga dan ditenangkan hati untuk menghadapi setiap ujian. Doa adalah penawar
dan mendekatkan kita kepada pencipta. Seterusnya mengamalkan zikir dan
memuji-muji nama Allah dan Rasulullah. Dengan ini jiwa kan tenang dan hati jadi
bersih. Setiap musibah, ujian dan bebanan yang ditanggung akan diterima dengan
baik dan positif.
Selain mendekatkan diri dengan Allah, kita
juga seharusnya mendapat kemaafan dari rakan-rakan sekeliling kita. Ini supaya
kita merasa selesa untuk membuat kerja atau berkolaborasi dengan rakan tanpa
sebarang persengketaan. Kita seharusnya bersangka baik dengan semua orang. Jangan
mencari musuh, kerana orang-orang yang rapat dan berada disekeliling kita lah
yang akanmembantu kita apabila kita ditima masalah. Berfikiran yang negatif terhadap
orang disekeliling kita akan membuatkan hati kita menjadi marah, seterusnya
akan membuatkan kita tidak dapat menangani stress itu sendiri. Walaupun kadang-kala
kita sering diuji dengan perangai rakan yang bermacam-macam, tetapi kita
haruslah redha dan bersangka baik, disamping berdoa supaya dia berubah.
Senaman juga boleh membantu untuk
mengurangkan stress. Antaranya boleh melakukan yoga bersama rakan-rakan,
disamping beryoga, kita juga dapat menghirup udara segar secara tidak langsung
kita akan bersyukur dengan kebesaran Allah yang menciptakan alam ini dan menjadikan
jiwa kita tenang. ‘Jogging’ juga boleh dilakukan untuk mengawal tahap emosi
yang tidak stabil yang akan menyebabkan stress. Selain ianya juga bagus untuk
kesihatan kita, peredaran darah yang baik dan juga bagus untuk jantung.
Guru juga perlu belajar cara menangani stress
dan bagaimana untuk mengawal emosi untuk mengelak daripada stress. Selain menghadiri
seminar atau bengkel pengurusan stress, ianya juga boleh dipraktikkan melalui
pembacaan artikel-artikel yang berkaitan dengan pengurusan stress. Seterusnya berkongsi
ilmu dengan rakan-rakan sejawat. Guru juga perlu tahu kesan dan akibat yang
akan ditanggung sekiranya gejala ini tidak dibendung. Gejala stress ini akan
mengakibatkan guru menjadi seorang yang pemarah, sugul, kuat beremosi, mudah
tersinggung dan prestasi kerja kian merosot. Apabila prestasi kerja merosot, ianya
akan memberi kesan kepada murid-murid. Murid-murid akan menjadi mangsa
kegagalan mengawal emosi guru. Pernah terdapat kes guru merotan murid sehingga
meninggalkan kesan, guru mendenda murid memakan rumput dan memakaikan mereka
dengan loceng, malah ada juga kes guru menghukum murid sehingga meninggal
dunia. Ini semua adalah contoh apabila guru gagal mengawal emosi mereka. Terlalu
mengikut nafsu marah, sehingga mengetepikan kewarasan berfikir. Selain murid-murid,
pihak sekolah juga turut merasai tempias apabila guru tidak dapat mengawal
emosi dn terlibat dengan stress ini. Buktinya, sekolah akan mendapat nama yang
buruk dan akan disebut-sebut kerana kes yang negatif itu, bukan kerana kejayaan
atau kerana perkara-perkara yang
positif. Akhirnya ia akan memberi kesan kepada profesion perguruan. Selama
ini anggapan masyarakat terhadap profesion ini amatlah tinggi. Bahkan guru
dianggap mulia kerana kerjaya dan tugas guru itu sendiri. Guru dianggap
golongan professional yang penuh dengan intergriti. Tetapi, jika segelintir
guru yang hanya mengikut nafsu marah, pastinya profesion ini akan dianggap
profesion yang penuh dengan tekanan. Sedangkan masyarakat tidak tahu hakikat
sebenar tugasan yang mulia ini.
Terlalu banyak punca dan faktor yang boleh
menyebabkan stress dikalangan guru-guru selain yang disebutkan di atas. Tugasan
guru disekolah boleh dikatakan meliputi segala aspek. Guru bukan sahaja
mengajar dan mendidik, malah guru juga merupakan seorang doktor apabila murid
sakit, pemandu ambulans untuk menghantar murid ke hospital sekiranya berlaku
kecemasan. Guru juga boleh menjadi polis dan penyiasat persendirian untuk
menyiasat kes-kes kecurian yang berlaku di sekolah. Guru juga merupakan seorang
akauntan atau juruwang apabila musim membayar yuran. Selain itu guru mampu
menjadi tukang sapu dan pereka hiasan dalaman demi melihat kelangsungan
pembelajaran dalam bilik darjah yang kondusif, dan paling penting guru boleh
menjadi badut untuk menghiburkan muridnya ketika di dalam kelas sewaktu
menyampaikan isi pembelajaran mahupun untuk persembahan ketika Hari Guru. Namun
kami tidak kisah melakukan semua itu demi tugas dan tanggungjawab kami terhadap
anak bangsa.
Sampai bila-bila pun, tugasan mendidik anak
bangsa ini akan dipikul walau jutaan cabaran dan dugaan mendatang samada dari
murid, ibu bapa, organisasi pendidikan dan seterusnya pihak-pihak luar. Sesuangguhnya
tugas yang berkat itu hadir dari hasil kerja yang ikhlas. Saya bangga menjadi
guru dan akan terus menjadi guru.
No comments:
Post a Comment